Sport & motion » Elcykler

August 2019 (opdateret januar 2022)

Hvem bruger elcykel?

De bliver mere og mere synlige i gadebilledet, elcyklerne!

Jeg har i al stilfærdighed betragtet brugere af elcykler i en større dansk provinsby og har lavet min egen lille, uvildige undersøgelse af, hvem der kører på elcykler? Indtil videre er det primært segmentet over 50 år – og både mænd og kvinder. Herefter følger de unge piger/kvinder mellem 15 og 25 år. Og endelig er det børnefamilierne, som med en kasse på størrelse med et legehus foran, transporterer det allerkæreste, de har, til og fra vuggestue, børnehave, skole, fritidsaktiviteter m.m. Kort og godt: på en elcykel med lad!

De unge mænd har endnu ikke for alvor taget trenden til sig, men lur mig, om de ikke kommer ud af busken, når cyklens elmotor bliver så lille, at andre ikke får øje på den? Forfængelighed, kalder man det vist den slags?

Men uanset alder og køn er det vigtigste i bund og grund, at man har et konkret behov for at få lidt hjælp til at træde i pedalerne, hvis man skal investere i en elcykel.

Hvorfor vælge en elcykel?

Hvis du er i tvivl, kan du med fordel gøre dig nogle af nedennævnte overvejelser, inden du anskaffer dig en elcykel.
Jo flere JA’er der er i din besvarelse, desto større er dit behov for en elcykel.

  • Tager du (for) ofte bilen eller bussen – selv ved korte afstande?
  • Bruger du ofte undskyldningen “så kommer jeg svedig frem”, når talen falder på cykling til job, studie, fritidsaktiviteter osv.?
  • Er du dårligt gående eller har en anden fysisk begrænsning, som forhindrer eller begrænser dig i at bruge en traditionel cykel?
  • Det er en kendsgerning, at personer, der har en elcykel, cykler oftere end personer med en traditionel cykel. Og de kører samtidigt længere ture. Tror du en en elmotor vil give dig den samme motivation?

Brug eventuelt indholdsfortegnelsen øverst til venstre, hvis du vil have et overblik over sidens indhold!

De bedste elcykler i test

Gazelle Orange C8 HMS sætter alle konkurrenter til vægs i Forbrugerrådet TÆNK’s test.

Testpanelet giver topkarakterer til cykling både med og uden motor, batteri, brugervenlighed, display osv.

En elcykel hvor man skal kigge meget langt efter svagheder ifølge testen.

Modellen er desværre på vej ud af markedet, men Gazelle producerer en lang række gode modeller, som både fås billigere og dyrere end Gazelle Orange C8 HMS. Faktisk kan du få en Gazelle-elcykel fra ca. 16.000 kr. og opefter. 

Se dem via linket til højre …

Som bonusinfo kan det tilføjes, at ca. 95% af Gazelle-ejerne er tilfredse – 80% endda meget tilfredse – med deres elcykel. Og derfor anbefaler de gerne mærket til andre købere.

Denne evalueringstest er udarbejdet af Forbrugerrådet TÆNK.

Prisniveau: 19-20.000 kr.

Prisniveau: +16.000 kr.

Tyske Kalkhoff har de senere år domineret forskellige “bedst i test” nomineringer. Også i 2019 er denne Agattu 1.B Move med i førerfeltet, selv om den står lidt i skyggen af hollandske Gazelle.

Men kigger man på prisen, som ligger på omkring 17.000 kr., så får man her virkelig meget cykel for pengene.

Motoren er meget lydløs og har ikke en voldsom acceleration, så hvis du er nybegynder på en elcykel – eller måske den forsigtige type – så er denne Kalkhoff elcykel et perfekt valg.

Som bonusinfo kan det tilføjes, at ca. 90% af Kalkhoff-ejerne er tilfredse – 70% endda meget tilfredse – med deres elcykel. Og derfor anbefaler de gerne mærket til andre købere.

Denne evalueringstest er udarbejdet af Forbrugerrådet TÆNK.

Prisniveau: 17.500 kr.

Batavus har to elcykler i top fem hos Forbrugerrådet TÆNK’s elcykel-test i sommerne 2019. Elcykler med centermotorer vel at mærke.

Batavus Altura er en komfortabel og pålidelig cykel med en lav indstigning til gavn for cyklister af begge køn.

Motoren er meget lydløs i forhold til konkurrenterne, og Altura E-go er ikke voldsomt accelererende, så du oplever en glidende fornemmelse, når du cykler. Lidt som på en traditionel cykel uden motor.

Så har du ikke behov for at komme først frem og holde ved det næste røde lys, er denne cykel meget velegnet.

Som bonusinfo kan det tilføjes, at ca. 95% af Batavus-ejerne er tilfredse – knap 70% endda meget tilfredse – med deres elcykel. Og derfor anbefaler de fleste af dem gerne mærket til andre købere.

Denne evalueringstest er udarbejdet af Forbrugerrådet TÆNK.

Prisniveau: 18.000 kr.

Og et billigt alternativ

Som et supplement til ovenstående cykler, der har været testet af Forbrugerrådet TÆNK, findes der en serie af billige elcykler, som kan være et alternativ til dig, hvis du er nybegynder på elcykel-området eller har et begrænset cykelbudget.

Mustang har produceret en cykelserie med bl.a. gode, gamle danske pige- og drengenavne. Cyklerne kan erhverves fra små 7.000 kr. og opefter, hvis man er medlem af Coop.

Mustang-cyklerne findes i både dame- og herremodeller og med 3, 7 eller 8 gear.

Prisniveau: 7-10.000 kr.

Ofte stillede spørgsmål om elcykler

Hvilken elcykel skal jeg vælge?

Hvis du er nybegynder og vil afprøve, om elcyklen er noget for dig, så start evt. med en model til 8-12.000 kr. 

Alternativt foreslår vi en af dem, der opnår de bedste resultater i test, dvs. Gazelle Orange C8 HMS, Kalkhoff Agutti 1.B Move eller Batavus Altura E-go, som vi præsenterer her på siden.

Hvilken elcykel er den bedste i test?

Ved en tidligere lejlighed har HANDELSGUIDE.DK lavet et indlæg om den suveræne testvinder Gazelle Orange C8 HMS, som i høj grad har duperet forskellige testpaneler i sommeren 2019.

Du kan læse vores indlæg om elcyklen her:

Diverse sikkerhedsudstyr

Denne sensor, som monteres i styrthjelmen, kan automatisk give besked til dine nærmeste, hvis du kommer ud for et styrt – og får brug for hjælp.

Sensoren parres med Specialized Ride-appen, som findes til både iOS og Android. Og den er en god redningsplanke, hvis du cykler meget – og alene.

Sælges lige nu til nedsat pris og med et års gratis abonnement.

Er du til et mere traditionelt design er Scott’s testvindende ARX-model et godt bud.

Forbrugerrådet TÆNK har testet styrthjelme i forskellige faldsituationer, og denne hjelm beskytter bedst mod hjernerystelser.

Den velkendte Høvding styrthjelm (airbag) til alle os, der ikke vil ødelægge frisuren.

Nu i en ny og forbedret version – og med mulighed for at forsikre sig, hvis uheldet er ude!

Er du mere til det friske, skaterprægede udseende er denne INNERGY+-hjelm et godt valg.

En matsort, lækker hjelm som ovenikøbet kan fås til en meget favorabel pris.  

Se vores indlæg om forskellige gode cykelhjelme!

Værd at vide om elcykler

Se vores anbefalinger samt nogle bud på testvindende og konkurrencedygtigt sikkerhedsudstyr længere nede på siden!

Elcykler findes i forskellige udformninger, dvs. som damemodel, herremodel, mountainbike, ladcykel (fx til transport af børn) osv. Og både med et klassisk og et sporty udseende.

En god elcykel kan køre over 100  km på en opladning.

En elcykel har enten frontmotor eller centermotor (se supplerende beskrivelse til højre). Og motoren hjælper dig op til en hastighed på 25 km i timen.

Batteriets ydeevne måles i WH, som står for watt pr. time. Så gå efter så mange WH som muligt – i hvert fald hvis du skal køre længere ture.

Centermotoren er, som navnet antyder, placeret midt på cyklen. Denne motortype giver dig en jævn kørsel og helt den samme fornemmelse som at køre på en traditionel cykel.

Den bruger ikke så meget strøm og er derfor velegnet til længere ture.

Frontmotoren er placeret i forhjulets nav og er derfor typisk mindre end centermotoren.

Frontmotoren bruger mere strøm end centermotoren, og den er derfor velegnet til kortere cykelture. Til gengæld er cykler med frontmotor billigere end dem med centermotor.

Anbefalinger vedrørende elcykler

Batteriet er elcyklens hjerte, så sørg for at passe godt på det. Både mht. korrekt opladning, opbevaringstemperatur og tjek/test i forbindelse med den generelle servicering af cyklen.

Har du 10 tommelfingre eller ikke bryder dig om olie på fingrene, så benyt dig af de forskellige servicetilbud, der findes.

Selv om elmotoren kun hjælper op til 25 km/t, kører elcyklen ofte meget hurtigere end en traditionel cykel, så husk altid hjelmen – og vær opmærksom på den tunge trafik, som endnu ikke har vænnet sig til, at selv modne personer kommer hurtigt frem på cykel!

Uddrag af Jacob Haugaards partiprogram i 1994:

Mere medvind på cykelstierne!